Tempah di sini, Biar Kami bantu Anda terus menghantar ke depan pintu anda!

Nama:
Email :
Alamat :
Nama barang mahu ditempah dan bilangannya : Contoh : Halagel Olive Oil softgel 120 biji - 1 unit Minsyam Habbatusauda oil kapsul - 1 kotak
Pertanyaan lain :

This HTML form was created by Freedback.

Friday, May 3, 2013

Manfaat Minyak zaitun untuk ibu hamil

Makanan janin dihasilkan dari darah ibu. Sehingga, apapun yang dimakan dan diminum ibu akan sampai ke janin. Diriwayakan dari Syaidina Ali kw, "Allah SWT telah memerangkap darah di perut ibu, sehingga menjadi makanan bagi anak."

Juga diriwayatkan dari Imam As-Shadiq, "Apapun yang dimakan, diminum dan dihirup ibu selama masa kehamilan, Allah SWT juga memberikannya kepada anak."

Oleh sebab itu, sebagaimana di saat pembuahan, sangatlah penting bagi ibu untuk memperhatikan makanan yang dikonsumsinya. Sekaitan dengan makanan haram, diriwayatkan, "Pengaruh dari penghasilan haram akan tampak pada keturunan seseorang."

Juga ada diriwayatkan bahawa, "Semua dosa itu berbahaya, dan yang paling berbahaya adalah darah dan daging yang tumbuh dari makanan haram."

Kerana itu, dianjurkan untuk mengkonsumsi makanan yang halal serta berkhasiat, antaranya ialah mimyak zaitun.

Ibu hamil sebaiknya mengonsumsi minyak zaitun, kerana ianya dapat memutihkan kulitnya dan membersihkan livernya. Manfaat ini juga akan dinikmati anak di dalam kandungan.

 Nama saintifik zaitun ialah Oleaeurofea. Tinggi pokoknya kira-kira tiga meter yang hanya tumbuh di daerah yang beriklim Mediterranean. Daunnya hijau terang dan buah yang masak ranum berwarna ungu kehitaman serta amat kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K, dan zat besi. Buah zaitun yang paling baik kualitinya ialah yang dihasilkan di Greece. Bagaimanapun, Sepanyol dan Itali merupakan pengeluar minyak zaitun terbesar. Namun begitu 40% daripada minyak zaitun yang dijual di negara tersebut adalah berasal dari Syria.
Mengikut sejarah, beratus-ratus tahun yang lalu, dalam puisi Romawi disebutkan bahawa buah Zaitun dapat memulihkan dan memperkuatkan daya tahan tubuh
Ibu yang sedang mengandung lazimnya mengalami kesulitan BAB (buang air besar). Selain mengkonsumsi minyak zaitun untuk melancarkan BAB, disarankan pula menambah mengambil buah seperti betik, minum air putih dan kurangi makanan pedas.

Minyak zaitun dapat digunakan sebagai minyak urut. Karena aromanya khas, dapat juga dijadikan minyak aromaterapi. Ibu hamil seringkali merasa sengal pada kaki terlebih saat kandungannya sudah di atas 6 bulan. Minyak zaitun ini dapat diaplikasikan sebagai bahan urut untuk mengurangi rasa pegal dan kram kaki, melancarkan sirkulasi darah dan mencegah timbulnya urat-urat halus varises akibat tidak lancarnya sirkulasi darah.

Minyak zaitun juga dipercayai dapat memudahkan proses kelahiran.insyaAllah.

Kita berusaha dan bertawakal :)


Minsyam Minyak zaitun kapsul satu paket 20 biji RM10
Minsyam Minyak zaitun kapsul  satu kotak 244 biji RM 144



hubungi : raudhah69@gmail.com



No comments:

Post a Comment

Tempah Sekarang.Biar kami bantu anda, menghantar terus ke depan pintu rumah/pejabat anda!

Nama:
Email :
Alamat :
Nama barang mahu ditempah dan bilangannya : Contoh : Halagel Olive Oil softgel 120 biji - 1 unit Minsyam Habbatusauda oil kapsul - 1 kotak
Pertanyaan lain :

This HTML form was created by Freedback.